PHD: Av jord er du kommet, til jord skal du bli…

For en liten stund tilbake be jeg tilbudt en av de syv stipendiatstillingene som ble utlyst ved NTNU før årsskiftet. Jeg gleder meg til å starte perioden som ph.d.-stipendiat 1. februar 2016, etter 8 måneders foreldrepermisjon. Prosjektet jeg skal arbeide med er en videreføring av forskningen jeg har gjort med støtte fra stiftelsen FORART, og kan oppsummeres slik:

Prosjektet«Av jord er du kommet, til jord skal du bli… : En posthumanistisk fundert undersøkelse av relasjonen mellom kunstnersubjekt og materiale i Arte povera-bevegelsens tidlige verker» vil undersøke hvordan de italienske Arte povera-kunstnerne i sine verker fra overgangen til 1970-tallet benytter kunstneriske strategier som på den ene siden kan hevdes å fremheve kunstnersubjektet, men på den annen side kan sies å tildele materialene en mer betydningsfull rolle i verksdannelsen. Spenningsforholdet som etableres mellom kunstnersubjekt og materialer i Arte povera-verkene vil drøftes opp mot forsøkene på å utjevne hierarkiet mellom subjekt og objekt i nyere posthumanistisk teori. Formålet med dette er å bringe nye perspektiver til Arte poveras resepsjonshistorie og å delta i diskusjonen av kunsthistoriske «grunnlagsproblemer» som intensjonalitet, representasjon og verksbegrepet.

bloggen til dekanatet ved Humanistisk fakultet kan man også lese omtaler av prosjektene til de seks andre stipendiatene som skal starte samtidig som meg.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

